Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) verhoogt de kwaliteit van het spoor.

 

Dat gebeurt door problemen te voorkomen, en door problemen die toch ontstaan zo snel

 

mogelijk op te lossen. 
 

 


 

Wat is het OCCR?
Het OCCR is een control room waar de beheerder en spoorwegondernemingen 24 uur per dag, zeven dagen in de week bij elkaar zitten. Ze werken samen om de prestaties van het spoor te verbeteren, structureel en bij incidenten.

 

Van wie is het OCCR?
Het OCCR is van alle partijen in de spoorsector en is toegankelijk voor de beheerder, alle spoorwegondernemingen en door beheerder gecontracteerde aannemers. Partijen werken er samen met behoud van hun eigen taken en verantwoordelijkheden, conform de Spoorwegwet.

 

Welke partijen doen mee aan het OCCR?
Momenteel zijn dat ProRail, NS Reizigers, Strukton Rail, BAM Rail, VolkerRail en NedTrain. Steeds meer partijen nemen deel aan het OCCR-samenwerkingsverband. Zo is er in de praktijk al regelmatig contact met DB Schenker, NS Hispeed en Syntus.

 

Hoe groot is het OCCR?
Bij de start in oktober 2010 zijn er 69 24/7-werkplekken bezet. Er is voldoende ruimte voor een groei naar 100 werkplekken. Daarnaast zijn er ruim 60 werkplekken voor management en staf.

 

Is het OCCR alleen in gebruik tijdens storingen?
Nee, het OCCR is permanent, 24/7 in bedrijf en is juist bedoeld om grote storingen te voorkómen. Wel is de bezetting ‘s nachts en in het weekend lager dan doordeweeks overdag.
 

Waarom een OCCR?

Natuurlijk omdat gebruikers van het spoor de beste kwaliteit mogen verwachten. De aanleiding is een grote storing in 2005. Uit de evaluatie blijkt dat de gevolgen veel kleiner kunnen zijn als partijen beter samenwerken. Zo ontstaat het idee van het OCCR.

Wat zijn de werkzaamheden van het OCCR          

Op elk moment van de dag gebeurt er van alles op en rond het spoor. Vandaar dat het OCCR van alle markten thuis moet zijn en op alles voorbereid. Bovendien hebben alle partijen in het OCCR duidelijk omschreven taken en verantwoordelijkheden. Zowel voor normale situaties als in geval van incidenten.

 Werkzaamheden op hoofdlijnen

Zorgen voor de goede uitvoering van de dienstregeling.

Voorspellen van mogelijke storingen in het treinverkeer en het voorkómen ervan.

Inschatten van de landelijke effecten van storingen.

Voorkomen van olievlekwerking bij storingen door bijvoorbeeld treinen om de storing heen te leiden. Overigens worden de storingen of calamiteiten zelf op locatie, dus buiten het OCCR, afgehandeld.

Opstellen van weerberichten voor de spoorsector en de effecten van de weersomstandigheden inschatten.

Alarmeren bij incidenten en de afhandeling ervan volgen.

Regelen van monteurs voor snel herstel aan treinmaterieel en infrastructuur.

Vertalen van de gevolgen van storingen naar duidelijke, relevante reisinformatie. De vervoerders zijn zelf verantwoordelijk voor de reisinformatie aan hun reizigers.

Zorgen voor nuttige en snelle evaluaties met alle betrokken partijen.

 

een filmpje van RTV Utrecht

Voor nog meer info kijk op de site van het OCCR klik hier

Om terug te keren naar de nieuwsoverzicht pagina klik hier       

Om terug te keren naar ons startmenu  klik hier.